Afrikaonline.cz

Tvůrčí Afrika 2008 – Dramaturgie

Podtitulem 7.ročníku by mohlo být „Afrikou bez hranic“, protože právě o překonávání hranic ve faktickém i myšlenkovém slova smyslu půjde především. Nikoliv tedy hold jednotlivým africkým zemím, jak tomu bylo v uplynulých ročnících, nýbrž komplexnější záběr a důraz na témata překračující území jednotlivých států, mířících z afrického kontinentu nejen do Evropy, ale také na Blízký Východ. Ústředním tématem, které se promítá do všech dramaturgických linií, je zdolávání bariér mezi severem a jihem, východem a západem Afriky, tedy mezi zeměmi tzv. frankofonními a anglofonními či lusofonními, zeměmi subsaharskými a převážně arabskou oblastí Maghrebu. A to se zvláštním zřetelem ke kulturnímu a náboženskému prolínání jako obohacujícím momentem naší civilizace. Proto se v programu objeví i dnes tolik diskutovaná problematika islámu a jeho přínosu a postavení v Evropě a v Africe. K tomuto tématu směřuje také výběr hry pozvaného autora Gustava Akakpo, dramaturgie Africké noci i další akce.
 

GUSTAVE AKAKPO

Stejně jako v předchozích ročnících, tak i letos bude osou festivalu setkání afrického dramatika v Praze a dalších festivalových městech. Po dramaturgické řadě představující dramatiky generace osmdesátých let dvacátého století a jejich guru Sony Labou Tansiho chceme nyní navázat prezentací mladé generace současných autorů, kteří vstupují aktivně do divadelního dění s novým tisíciletím. K nejvýraznějším autorům této generace patří Gustave Akakpo (1974) z Toga., který je zároveň prozaikem píšícím pro mládež, výtvarníkem, hercem, vypravěčem, nositelem mnoha afrických i evropských ocenění, účastníkem rezidenčních pobytů v Africe, Evropě, na Blízkém Východě, lektorem dílen tvůrčího psaní. Jeho hry vyšly v belgickém nakladatelství Lansman, většina z nich byla uvedena ve Francii, či v Beninu, Belgii, USA.

Habbat Alep
Tragikomedie o kulturních střetech a prolínáních mezi Afrikou, Evropou a Blízkým Východem, mezi muslimy, křesťany a lidmi bez vyznání, mezi muži a ženami, starými a mladými, zanikajícími a nově se rodícími světy, mezi snem a skutečností. Hra vznikla během rezidenčního pobytu Akakpa v Sýrii v roce 2004, vyšla v roce 2006 v nakladatelství Emila Lansmana. První český překlad hry do češtiny: Michal a Matylda Lázňovských. Vydává v edici Současná hra Divadelní ústav.

Africká klišé
Moje obrazy nejsou karikatury. Vycházím z klišé, z anekdoty. Posléze tvořím příběh, který přesahuje jeho rámec, protože život nelze shrnout do klišé. Na svá plátna píšu. Nikoliv příběhy upoutávající zrak, nýbrž vyzývající k dalšímu hledání. Bylo by ideální, kdyby divák na mé obrazy psal a spoluvytvářel je (pro sebe či pro ostatní?).

 
V souvislosti s mými obrazy můžeme mluvit o naivním uměním, nikoliv v tom smyslu, že vypravuju příběhy, v protiladu ke komiksu, ale že spíš se starám o to, abych řeč vyprovokoval. Je to zároveň lidové umění, protože je inspirováno každodenností, a také proto, že klade přímé otázky. Moje obrazy zobrazují současnost z odstupu, kterou dovoluje humor.“ Gustave Akakpo
 
CATHARSIS

Na hřbitově, kdesi v Africe, provádí svržená královna očistný rituál za obnovení míru v zemi. Obřad připravují fotograf a kněz. Postupně přicházejí tři synové, ten který utekl, ten, který byl prodán, ten který zůstal, a skládají před matkou své účty. Premiéra Compagnie Ni chis ni mis (Francie-Kongo-Pobřeží slonoviny), kterou v roce 2004 při Francouzské alianci v Quito (Ekvádor) založila Hélène Charmay. V roce 2007 přestěhovala divadelní skupina své aktivity do Prahy. Catharsis je jejich první pražskou premiérou. Skupinu hrající francouzsky vede Hélène Charmay t.č. profesorka francouzského lycea v Praze.

Režie: Hélène Charmay. Hudba a zvuk: Jean-Michel Gogo. Kostýmy: Elsa Jabůrková a Lenka Dostálková. Překlad a titulky: Lenka Laval. Hrají: Nathalie Keller, Rémi Ngassiama, Anne-Lise Bernay a Estelle Nauleau.

KANGNI ALEM: PŘISTÁNÍ (Atterrissage) evokuje s jemným humorem problematiku lidí bez dokumentů, imigrantů. Théâtre Musical Possible. Režie: Denis Mpunga. TIBURCE KOFFI: MEDAILE HANBY (La medaille de la honte) kritizuje nerovné postavení některých afrických žen, politickou korupci a ztrátu skutečných lidských hodnot nahrazených falešnou prestiží. Cie SIAMOIS. Režie: Benjamin Django. Na základě obou inscenací, představených v rámci festivalu FITHEB, vznikl filmový záznam doplněný rozhovory s tvůrci. FITHEB je jedním z nejvýznamnějších divadelních festivalů v Africe. Každé dva roky se koná v hlavním městě Beninu, v Cotonou. V roce 2006 dramaturgie vybrala mj. zdařilé inscenace dvou současných afrických autorů, Tiburce Koffiho z Pobřeží slonoviny a Kangni Alema z Toga.

IDENTITA I. : NÁŠ ISLÁM
Autorský projekt brněnského divadla Feste hledá kořeny předsudků Evropanů vůči lidem a jejich způsobu života v islámských zemích Blízkého Východu či Afriky a evropských komunitách. Odhaluje příčiny mystifikací a nedorozumění. Představení bude doplněno filmovým dokumentem Islám po česku zachycujícím rozhovory s muslimy z brněnské mešity.
 
Režie: Jiří Honzírek. Text: Tomáš P.Kačer / Dramaturgie: Katarína Koišová / Hudba: Jiří Starý, Al-Yaman / Výprava: Radka Vyplašilová / Hrají: Jan Grundman, Eva Kodešová, Tereza Richtrová, Tereza Lakomá, Pavlína Bitarová

REZA DE WET: POHŘEŠOVANÉ
Předjarní noc plná hrůzy v Jižní Africe. Věstí příjezd kočovného cirkusu zmizení další mladé dívky, stejně jako v obou předchozích letech? Ke třem osamělým ženám na samotě na kraji vesnice přichází tajemný konstábl případ vyšetřit. Poetický thriller nejvýznamnější současné jihoafrické dramatičky není jen napínavá detektivka, je zároveň meditací o pravdě a lži, o vidění a slepotě, o svobodě a vězení.
Režie: Ivan Řezáč. Překlad: Julek Neumann. Hrají: Kristýna Frejová, Jarka Kopecká, Jana Stryková, Robert Jašków.

AFRICKÁ NOC ANEB OD SAHARY PO MYS DOBRÉ NADĚJE
Čeští Afričané se představí tentokrát koncertem skupiny Sahara a tuniského zpěváka a hudebníka Anise Melliti, který zpívá v šesti jazycích a míchá různé hudební styly, zejména raï a arabsko-andaluskou hudbu s evropskými aranžmá ve stylu etno-rock. Hudebně-tanečním vystoupením multikulturní skupiny Batocu , která pod vedením choreografky Moniky Rebcové patří k předním interpretům afrických rytmů v ČR. Africké módní inspirace – přehlídka modelů z dílny Yé Traoré z Mali, která zajímavým způsobem spojuje africký tradiční oděv s evropským. Africký trh – prezentace humanitárních organizací a sdružení Afričanů žijících v ČR ve foyeru Divadla na prádle spojená s ochutnávkou africké kuchyně.

J.D.BURTON: ALEJ KRÁLŮ
Nejen Evropa má své krále. Majestátní, charismatičtí „šéfové“ z Burkiny Faso v hledáčku belgického fotografa J.D.Burtona jsou velmi dramatičtí, třebaže jde o portréty. Fotografie ohromí nejen svou dimenzí, ale také silou a tajemstvím, které vyzařují. Výstavu konanou ve spolupráci se zastoupením Valonsko-Brusel doplní vystoupení zvukových iluzionistek Yellow Sisters.

VÍKEND S KIRIKOU – POŘAD PRO DĚTI
Kirikou, oblíbený hrdina francouzského animovaného filmu vycházejícího z afrických pohádek, pozve všechny děti i s jejich rodiči do Náprstkova muzea na výstavu afrických loutek, spojenou s africkými pohádkami, hudbou a výtvarnou dílnou.
Exit mobile version