Afrika Afrika  
Dnešní datum: 13. 12. 2017  
Tvůrčí Afrika

* Barack Hussein Obama: O rasové otázce v Americe / De la race en Amérique

Vydáno dne 27. 02. 2009 (7900 přečtení)

Radikální „představení“: jeden herec a řečnický pult



Divadlo-proslov. Řeč, kterou přesně před rokem - 18.března 2008 - přednesl Barack Obama ve Philadelphii. Během necelých 40 minut byl kandidát sedmnáctkrát přerušen potleskem. Na druhý den média tento projev přirovnala k projevu Martina Luthera Kinga „I have a dream“!
Hraje: Vincent Byrd le Sage. Režie: José Pliya. Produkce: La Caravelle DPI
Projekt podpořila Culturesfrance. Ve spolupráci s Divadlem Archa, Husa na provázku a festivaly Jeden svět a Bonjour Brno.

18.března 2009 ve 21.30 Malý sál Divadla Archa, Praha
19.března 2009 v 19.30 Kabinet Havel Divadla Husa na provázku, Brno
V rámci 8.ročníku festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani.

KONTEXT:
V osmdesátých letech Barack Obama hledal sociální a náboženskou identitu (...) a setkal se v Trinity Church s vystoupením reverenda Wrighta. Z onoho setkání vzniklo přátelství. O reverendovi později Obama prohlásí, že je „jako člen jeho rodiny“, strýc, příbuzný, jemuž důvěřuje a který je jeho duchovním rádcem.
(…) 13. března 2008 se ve zprávách ABC vysílá dlouhá reportáž věnovaná Trinity Church of Christ v Chicagu. V ní se objevují také výbušné úryvky záznamů projevů reverenda Wrighta:
(…) reverend Wright říká, že atentáty z 11.září byly „alarmujícím signálem“ pro Ameriku, „aby si uvědomila, že černoši a Arabové stále existují“ (…) reverend Wright hlásal : „ Ať Bůh chrání Ameriku? Nikoliv. Bůh Ameriku nechrání. Bůh Ameriku proklíná“ (…) To způsobilo ten večer skandál, jenž se vysílal v hlavním vysílacím čase pro miliony diváků.
(…) Od Obamy se očekávalo něco jiného, než že to bude dementovat, aby zahnal všechny pochybnosti, které se na jeho osobu snesly. Bude se přetvařovat a spekulovat o své bělošské matce, když se zdá, že pastor, který je mu tolik blízký, nenávidí bělochy?
(…) Aféra byla ostře sledována v médiích. Mínění je znepokojeno. Je nutné reagovat. Rychle. Neuplynul ani týden a Obama se (...) pouští do práce. Je vybráno místo: Filadelfie. A datum: 18.března.
(…) V deset hodin třicet minut si senátor Illinois před šesti americkými vlajkami urovnává na řečnickém pultíku svůj text. Začne číst.
(…) Během čtyřiceti minut je sedmnáctkrát přerušen potleskem. Nazítří světová média srovnávají jeho projev s projevem „I have a dream“ Martina Luthera Kinga.
(úryvek předmluvy k francouzskému vydání projevu v překladu François Clémenceau)

Obama

Poznámka režiséra
Je to výjimečný text. Původně projev, politický projev, jehož cílem je: přesvědčit, přemluvit. To se mu krásně daří. Má vytříbený styl, jasnou strukturu, jednoduchý jazyk. Dýchá z něj inteligence, již nevystavuje na odiv. Může sloužit jako vzor tohoto žánru: je brilantní a účinný.
Když se však do textu začtete hlouběji a chcete s ním pracovat jako s literárním materiálem, zjistíte, že je prostoupen poezií. Aby podpořil své argumenty dovolává se autor Historie, velké a tragické historie své země, dovolává se literárních mýtů, což dodává jeho řeči na nečekané hloubce. Cituje Faulknera, velkého Williama Faulknera, který představuje něco jako ochranný štít, totem. Svůj projev začíná a končí bajkou, univerzální bajkou, promlouvající k naší paměti, našim smyslům, spíše k našim emocím než-li k našemu rozumu.
Kromě post-rasových perspektiv, které Obama načrtl ve svém projevu a které sdílíme, nás zaujala také síla jeho poezie, o níž jsme se chtěli společně s Vincentem podělit s ostatními. Takže to je důvod proč tato inscenace neslibuje běžné divadelní představení.
Je to inscenace slova, prostá, bez efektů, dramaturgických úprav, usilující o celkovou rehabilitaci řeči a slova v sociálním, ekonomickém, humánním rozměru. Zkrátka politika jednoho muže, který se během tohoto svého projevu stal 44. prezidentem Spojených států Amerických.
José Pliya

Projekt
Je to radikální „představení“: jeden herec a řečnický pult. Hudbou je muzikálnost onoho projevu, světlo se rodí silou slova, scénografie se odvíjí ze struktury textu. Reflektory neoddělují scénu od hlediště. Hraje se v plném světle. Představení se může rozvinout v následnou debatu.

Tvůrci
José PLIYA (www.josepliya.com)
Narodil se v Cotonou v Beninu v roce 1966. V roce 2003 získal za své hry, především za Le Complexe de Thénardier (v Čechách uvedena v roce 2005 pod názvem Syndrom dobrodince) cenu Académie Française: Prix du jeune théâtre André Roussin.
Napsal asi dvacet divadelních her, které byly přeloženy a uvedeny na pěti kontinentech. (V češtině vyšla v roce 2004 Maska Siky - do češtiny ji přeložili Matylda a Michal Lázňovští pro edici Současná hra Divadelního ústavu v rámci 3.ročníku afrických divadelních setkání Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani, jehož se autor zúčastnil. Český rozhlas 3 - Vltava u této příležitosti hru vysílal v rozhlasové inscenaci režiséra Ivana Chrze s Davidem Matáskem, Bohumilem Kleplem a Alešem Procházkou v rolích dávných přátel.)
Z jeho režijní práce jmenujme například inscenaci vlastní hry Les effracteurs ve Studiu Comédie Française v roce 2004.
Od roku 2005 je ředitelem a uměleckým šéfem Národního divadla na Guadeloupu -Artchipel.

Vincent Byrd Le Sage
Herec, autor a režisér s afro-americko-bretaňskými kořeny. Narodil se 4.srpna 1961, podobně jako jistý Barack Obama...
V roce 1977 opustil život turismu a loďařství na Guadeloupu a vydal se na uměleckou dráhu. Narodil se jako míšenec v Bretagni a již od svého dětství byl konfrontován se svou „jinakostí“ a vystaven projevům netolerance. Tato zvláštní situace a zkušenost se mu posléze stala zdrojem inspirací pro jeho tvorbu.
Od roku 2001 píše hry. O rok později zakládá divadelní skupinu „Amigrés“, pro niž píše hru I had a dream, která je posléze uváděna v Paříži, Bejrútu a je vybrána k prezentaci v sídle UNESCO.
V roce 2003 získal za své one man show Le Maître des ténèbres, confessions d’un ange déçu (Pán temnot, zpověď padlého anděla)- vyšlo v edici Klanba- první cenu Festivalu Théâtre de Sartrouville.
Hraje ve filmu, v televizi, na jevišti ztvárnil na patnáct rolí v hrách Sartra, Claudela a dalších autorů.


titre original Barack Obama’s Speech On Race : A More Perfect Union
Spectacle-discours.Le discours prononcé le 18 mars 2008 à Philadelphie par Barack Obama sur la question raciale. En moins de 40 minutes, le candidat est interrompu dix sept fois par des applaudissements. Le lendemain, la presse du monde entier salue un discours à l’égal du « j’ai fait un rêve » de Martin Luther King.
Avec: Vincent Byrd le Sage. Direction: José Pliya. Production: La Caravelle DPI
Un projet soutenu par Culturesfrance. En partenariat avec les théâtres Archa et Husa na provázku et les festivals Jeden svět et Bonjour Brno.
En français. Traduction de François Clémenceau (édition Grasset, Gilles Berton (Le Monde daté du 27 mars 2008). Surtitres en tchèque. Durée 40 minutes.

mercredi 18 mars à 21.30 Théâtre Archa Praha
jeudi 19 mars à 19.30 Théâtre Husa na Provazku Brno

LE CONTEXTE:
Dans les années 80, Barack Obama, qui est en quête d’une identité sociale et religieuse plus précise (…) rencontre la Trinity Church en pleine ascension. (…) C’est le révérend Wright qui l’anime. (…) Au fil des conversations, une amitié se noue. Barack Obama dira plus tard qu’il considère le Révérend comme « quelqu’un de sa famille » un oncle ou un parrain avec qui il se sent en confiance, un conseiller spirituel.
(…) Le 13 mars 2008, le journal du soir d’ABC news consacre un long reportage à la Trinity Church of Christ de Chicago. L’équipe d’investigation de la chaîne, qui a acheté les enregistrements vidéo du révérend Wright, en diffuse des extraits, des plus sulfureux : (…) le révérend Wright a écrit que les attentats du 11 septembre étaient un « signal d’alarme » pour l’Amérique, « afin qu’elle se rende compte que les Noirs et les Arabes existent toujours ».
(…) le révérend Wright a hurlé : « Que Dieu bénisse L’Amérique ? Non, non, non. Pas Dieu bénisse l’Amérique : Dieu maudisse l’Amérique ! »
(…) Ce soir-là, le scandale est en prime time, offert à des millions de téléspectateurs des journaux télévisés.
(…) Pour Obama, il va falloir autre chose que des démentis pour effacer les doutes qui émergent sur sa personnalité autant que sur sa sincérité. Aurait-il dissimulé ses intentions en jouant de sa mère blanche alors que le pasteur, de qui il se dit si proche, semble haïr les blancs ?
(…)L’affaire est devenue un point de fixation dans les médias. L’opinion est troublée. Il faut agir. Et vite. En moins d’une semaine Obama (…) se met au travail. Un lieu est choisi : Philadephie. Une date : le 18 mars. (…) A dix heures et demi devant une rangée de huit drapeaux américains, le sénateur de l’Illinois vérifie que le texte, sur lequel il a travaillé jusqu’à deux heures du matin, a bien été calé sur les deux prompteurs disposés à droite et à gauche de son pupitre.
Il commence.
(…) En quarante minutes, Barack Obama sera interrompu dix-sept fois par des applaudissements. »
Le lendemain, la presse du monde entier saluait un discours à l’égal du « I have a dream » de Martin Luther King.
(Extrait de la préface par François Clémenceau)

Obama

Note d’intention
Voici un texte exceptionnel. Au départ il s’agit bien d’un discours, d’un discours politique. A ce titre il a un objectif rhétorique : persuadé et convaincre. C’est ce qu’il fait et de belle manière. La forme est charpentée. La structure évidente. La langue est simple. L’intelligence transpire sans jamais éclaboussée. C’est un modèle du genre : efficace et brillant.
Pourtant à le lire de plus près, à le travailler comme une matière littéraire, on se rend compte que ce texte est traversé par autre chose : le poétique.
En effet, pour développer son argumentation, l’auteur convoque l’Histoire, la grande et tragique histoire de son pays ; il convoque la mythologie des Ecritures donnant à son propos une profondeur inattendue ; il cite Faulkner, le grand William Faulkner, tutelle et totem à la fois ; il ouvre et il conclut son discours par la fable, l’universalité de la fable qui parle à notre mémoire, à nos sens, à nos émotions plus qu’à notre raison.
Par delà les perspectives post-raciales que dessine ce discours et que nous partageons, c’est aussi la force du poétique qui nous touchent Vincent et moi et que nous voulons faire ressentir au plus grand nombre.
Voilà pourquoi cette prestation ne sera pas une représentation théâtrale.
Nul artifice, nul effet, pas de dramaturgie, mais plutôt une mise en voix, une restitution intégrale de la parole, sociale, économique, humaniste, en résumé, politique d’un homme qui depuis ce discours est devenu le 44ème Président des Etats-Unis d’Amérique.
José PLIYA (metteur en scène)

Le Projet
« Le spectacle » est radical : un comédien, un pupitre. Le son est celui de la musicalité du discours ; la lumière est créée par la force du verbe ; le dispositif scénographique découle de la prodigieuse architecture du texte.
L’objectif est la circulation maximale dans tous les lieux et espaces où jeunes, femmes et hommes, citoyens du monde se retrouvent : chez l’habitant, dans les associations, les médiathèques, les bibliothèques, les salles de classe des lycées, les universités, et bien sûr les théâtres…
Dans les théâtres précisément : l’éclairage ne sépare pas la scène de la salle. Pleins feux.
Au terme de la prestation le débat est souhaité.

L’équipe artistique
José PLIYA (www.josepliya.com)
Né en 1966 à Cotonou au Bénin, José Pliya a obtenu en 2003, le Prix du jeune théâtre André Roussin de l’Académie Française pour Le Complexe de Thénardier et l’ensemble de son œuvre.
Auteur, il a écrit une vingtaine de pièces de théâtre traduites et créées sur les cinq continents.
Metteur en scène il a dirigé les comédiens de la troupe de la Comédie Française dans sa pièce Les effracteurs au studio théâtre en 2004.
Il dirige depuis 2005, l’Artchipel, Scène Nationale de la Guadeloupe.

Vincent Byrd Le Sage
D’origine afro-américaine et bretonne, comédien, auteur, metteur en scène, Vincent Byrd Le Sage est né le 4 août 1961, tout comme un certain Barack Obama…
Il a quitté le monde du tourisme et sa vie d’armateur à la Guadeloupe en 1997, pour suivre une vocation artistique conçue dès l’enfance. Métis né en Bretagne, il s’est depuis toujours trouvé confronté à la question de la différence, de l’appartenance et de l’intolérance. Loin de constituer un obstacle, cette situation particulière devient une source d’inspiration.
En 2001 il se met à l’écriture. Dès 2002, il fonde la compagnie Les « Amigrés » et met en scène sa première pièce I had a dream, un huis clos pour beurre, blacke, blonde et un mâle. Elle est présentée à Paris et Beyrouth, puis sélectionnée pour être jouée au siège de l’Unesco. En 2003, seul sur scène, à Paris et en province, il joue son deuxième texte, Le Maître des ténèbres, confessions d’un ange déçu, paru aux éditions Klanba, qui a reçu le premier prix 2003 du Festival de Théâtre de Sartrouville.
Comédien, on l’a vu au cinéma, à la télévision et dans une quinzaine de pièces : Sartre, Claudel, etc…





[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Známkování jako ve škole

Sdílet na Facebooku | | |

Celý článek | Autor: Lucie Němečková | Počet komentářů: 14 | Přidat komentář | Informační e-mail | Vytisknout článek

  Hlavní menu

  Pro cestovatele

DOVOLENÁ

- Zájezdy do Afriky

LETENKY

Převody měn
Očkování
Pronájem aut pro region jižní Afriky od Europcar.co.za

  Galerie
Mnohonožka
Mnohonožka - Spirostreptus gigas, ve východní Africe na ní lze na mnoha místech narazit.
zobrazení: 4748
známka: 1.00

  Vyhledávání
Custom Search

  Personalizace
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Poslední komentáře
  • úverovú ponuku medzi súkromnou osobou:
    "Sme oprávnený a renomovaný peňažný veriteľ. Pôžičky pôžeme ľuďom, ktorí potrebujú finančnú pomoc, po . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • úverovú ponuku medzi súkromnou osobou:
    "Sme oprávnený a renomovaný peňažný veriteľ. Pôžičky pôžeme ľuďom, ktorí potrebujú finančnú pomoc, po . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • úverovú ponuku medzi súkromnou osobou:
    "Sme oprávnený a renomovaný peňažný veriteľ. Pôžičky pôžeme ľuďom, ktorí potrebujú finančnú pomoc, po . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • úverovú ponuku medzi súkromnou osobou:
    "Sme oprávnený a renomovaný peňažný veriteľ. Pôžičky pôžeme ľuďom, ktorí potrebujú finančnú pomoc, po . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • úverovú ponuku medzi súkromnou osobou:
    "Sme oprávnený a renomovaný peňažný veriteľ. Pôžičky pôžeme ľuďom, ktorí potrebujú finančnú pomoc, po . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)

  •   Partnerské servery
    ZANZIBAR | Ligurie
    active24
    Autoatlas | Fotografie | Dárky

    Přidejte si naši stránku k oblíbeným (CTRL+D)
    Upozornění! Zde zveřejněné články a fotografie jsou vlastnictvím autorů. Pro studijní účely jsou však při uvedení autora volně využitelné.
    © Afrika online.cz 2001 - 2013.

    Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS.
    RSS - článků Atom 0.3 - články RSS - diskuzní fórum

    CC