Afrika Afrika  
Dnešní datum: 21. 10. 2017  
Tvůrčí Afrika

* Brookův svět, Afrika a my

Vydáno dne 25. 09. 2006 (9863 přečtení)

Festival Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani…příští vlna/next wave…divadlo Archa pro vás společně připravily: Brookův svět, Afrika a my - Projekce, přednáška, divadlo debata.
Sobota 7. - 10. října v divadla Archa, Na Poříčí 26, Praha 1




Program 7.10.

15.00 – Brook by Brook, intimní portrét (2001)
Dokument Simona Brooka.72 min., francouzsky s českým simultánním překladem

Peter Brook hovoří o své práci s herci, o nejpodstatnějších momentech své divadelní kariéry, zmiňuje se o svém vztahu k filmu, opeře a cestování… Jeho průvodcem je syn Simon, filmový režisér a scenárista. Prostý a zároveň vzrušující rozhovor otce a syna poodhaluje některé Brookovy důvěrnosti umělecké i lidské a obsahuje mj. též unikátní záběry z černobílého filmu Africké dobrodružství z cesty Petera Brooka do Afriky.

17.00 – Brookův svět, Afrika a my
Setkání s významným francouzským teatrologem Georgesem Banu a s tvůrci nejnovější inscenace Petera Brooka Sizwe Banzi je mrtev. Tlumočeno do češtiny.

20.00 – Hamlet (2001)
132 min., anglicky s francouzskými titulky Film Petera Brooka podle vlastní inscenace známé Shakespearovy hry. V titulní roli Adrian Lester.

Projekt podpořilo Hlavní město Praha a Ministerstvo kultury.
Sponzor: hotel Express by Holiday Inn

Nad rámec festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani chceme v jeho jubilejním, pátém roce, spolu s festivalem …příští vlna/ next wave… a divadlem Archa představit jednoho z nejvýznamnějších světových režisérů Petera Brooka v souvislosti s jeho vztahem k Africe, práci s africkými herci a africkými autory. Brookovy „africké“ zkušenosti významně poznamenaly nejen jeho práci, dodnes z nich čerpají generace tvůrců na celém světě.

Domníváme se, že je nezbytně důležité připomenout „africké Brookovo“ téma právě teď a právě tady, neboť cítíme, že v našem kulturním prostředí stále ještě existují mnohé předsudky vůči africkým hercům, potažmo umělcům jiné barvy pleti či národnosti, africkým autorům, africké či prostě „jiné“ kultuře a tvořivosti vůbec. V Čechách totiž stále ještě na jevišti barvíme Othelly na černo a je pro nás nemyslitelné, aby např. Maryšu hrála v Národním divadle dívka se snědou barvou pleti a nebyla to jen schválnost režiséra, … nehledě na současné žalostné zúžení dramaturgie většiny divadel na euroamerický repertoár, na již osvědčené autory a tituly…

Právě Brook je příkladem inscenátora, který neustále hledá, jde nad tyto předsudky a pracuje s africkými herci, s herci z celého světa jako se skutečnými herci, využívá jejich uměleckého potenciálu a nepojímá je pouze jako dekoraci či zajímavé exotické zpestření. Hamleta v jeho inscenaci hraje anglický herec s africkými kořeny, i když samozřejmě všichni víme, že Hamlet byl princ dánský… Nebojí se inscenovat africké autory, neboť je přesvědčen, že mají co říct´ publiku na celém světě a že jejich texty jsou zajímavé i po formální stránce. Ze své africké mise si přiváží cenný poznatek o divácích a jejich spontánní účasti na představení, o kořenech divadla. Utvrzuje se v názoru, že ke skutečnému divadlu stačí jeden koberec, herci a diváci …
Je jasné, že v projektu Brookův svět, Afrika a my jde o více než umělecké téma. Je to neméně téma společenské, všeobecně lidské.
Lucie Němečková
Ředitelka festivalu Tvůrčí Afrika

Georges Banu

Profesor na univerzitě Paříž III – Nová Sorbonna, kde vyučuje teatrologii. Divadelní publicista. S Bernardem Debroux řídí časopis Alternatives theatrales. Autor mnoha publikací a článků o divadle. Zvláštní místo mezi nimi zaujímá tvorba režiséra Petera Brooka. Patří k jeho nejuznávanějším znalcům. Banu na téma Brook a Afrika:

„Brook v sobě nosí takovou Afriku, v níž nachází jednotu syrového i posvátného, „nebe i sraček“, s vírou po znovu uchopení, viditelného a neviditelného.
Afrika, území rozporů, kontinent plný ochraňující magie a chronického hladu odpovídá světu autora, jehož s Brookem nic nerozdělí, Shakespeara.“

„Brook miluje Afriku, neboť tam není nikdy člověk sám. Podle něj je život jednotlivce totiž naplněn až ve společnosti. Je to stejné jako v divadle.“

„Divadlo chápe Brook jako území, kde je všechno možné a kde záleží pouze na kvalitě hry. Na její intenzitě, energii, organičnosti projevu. Právě tímto směrem vede své herce bez ohledu na významy, které vyvolává jejich pigmentace kůže. Barva kůže v Brookově divadle nerozhoduje.“
(in Georges Banu: Peter Brook, vers un theatre premier (Peter Brook, k primárnímu divadlu, editions du Seuil 2005)

Peter Brook

(1925), divadelní, operní a filmový režisér, patří k nejvýznamnějším osobnostem světového divadla. Zejména během svého působení v Royal Shakespeare Company v letech 1962-71 vytvořil řadu shakespearovských inscenací, jež mu vynesly mezinárodní ohlas V Paříži založil Mezinárodní středisko divadelních výzkumů, jehož sídlem je od roku 1975 divadlo Bouffes du Nord. Z klíčových projektů připomeňme např. inscenace Marná lásky snaha, Veta za vetu, Titus Andronikus, Sen noci svatojánské, Bouře, Marat/Sade, Timon Athénský, Orghast, Ikové, Ptačí sněm, Višňový sad, Carmen, Mahabharata, Muž, který, Hamlet, Tierno Bokar.
Pražští diváci viděli v roce 1964 jeho Krále Leara v podání RSC a v roce 1991 inscenaci Woza Albert. V Čechách vyšly také Brookovy paměti Nitky času a knihy Prázdný prostor a Pohyblivý bod.

Marie Helene Estienne

Scenáristka, dramaturgyně, publicistka, dlouholetá spolupracovnice Petera Brooka. Podílí se na scénářích a dramaturgii Brookových inscenací, je po režisérovi Brookovi druhým pilířem divadla Bouffes du Nord.

8.-10.října ve 20.00 v divadle Archa (Na Poříčí 26, Praha 1)
Sizwe Banzi est Mort (Sizwe Banzi je mrtev)

Le Centre International de Créations Théâtrales /Théâtre des Bouffes du Nord (Mezinárodní středisko divadelních výzkumů/Divadlo Bouffes du Nord)

Inscenace měla premiéru koncem dubna ve Vidy Lausanne. V listopadu otevře nově zrekonstruované Bouffes du Nord.
Sizwe Banzi je mrtev je hra z townshipů. Napsal ji v roce 1972 jihoafrický autor Athol Fugard společně s dvěma jihoafrickými herci, Johnem Kanim a Winstonem Ntshonou. (Z Fugardových her uvedlo Bouffes du Nord v minulosti také The Island (Ostrov) a Le Costume (Kostým).)
Hra evokuje témata jako je identita, segregace, apartheid… V osmdesátých letech sklidila tato černá komedie velký úspěch zejména ve Velké Británii a Spojených státech a byla několikrát oceněna.
Francouzskou adaptaci provedla stálá Brookova spolupracovnice Marie Helène Estienne. Text o ceně člověka, o hledání vlastního já , o lidské důstojnosti v prostředí diskriminujícím lidi s tmavou barvou pleti, zní nesmírně naléhavě a aktuálně všude tam, kde existují lidé jako Sizwe Banzi, který je nucen se zbavit své vlastní identity, aby mohl žít. Ačkoliv hra pojednává o vážném tématu, není prosta humoru.
Text vyšel v Actes Sud spolu s Ostrovem a Kostýmem pod názvem Afrique du Sud - Théâtre des Townships (Jižní Afrika-Divadlo z townshipů). Původní text s názvem Už nežije Sizwe Banzi vyšel také v českém překladu He.leny Synkové a Vladimíra Vařechy v Informativní edici Dilia v roce 1977.
Adaptaci Marie Helène Estienne přeložila za účelem otitulkování pražských představení Lucie Němečková.

Habib Dembélé

Herec, autor románů, divadelmích her i poezie. Pochází z Mali. Hraje nejen v divadle, ale také ve filmu. Prošel slavným africkým souborem Koteba, založil či spoluzaložil také několik vlastních divadelních skupin. Hrál v poslední Brookově inscenaci Tierno Bokar, předtím v Hamletovi a nyní v inscenaci Sizwe Banzi je mrtev.

Pitcho Womba Konga

Herec, autor pocházející z Konga, v současné době žije v Belgii. Hrál v nedávné Brookově inscenaci Tierno Bokar a nyní ho režisér obsadil do inscenace Sizwe Banzi je mrtev.

Athol Fugard Narozen v roce 1932. „Jihoafrický Beckett“. Dramatik, novinář a režisér. Pro divadlo píše a režíruje od poloviny padesátých let. Jeho hry jsou uváděny po celém světe s velkým ohlasem. Bouffes du Nord v minulosti uvedlo např. The Island (Ostrov) a Le Costume (Kostým). Česky vyšly v sedmdesátých letech v Informativní edici DILIA tyto texty: Už nežije Sizwe Banzi, Ahoj a sbohem a Pouto krve.




[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Známkování jako ve škole

Sdílet na Facebooku | | |

Celý článek | Autor: Lucie Němečková | Počet komentářů: 8 | Přidat komentář | Informační e-mail | Vytisknout článek | Zdroj: Lucie Němečková

  Hlavní menu

  Pro cestovatele

DOVOLENÁ

- Zájezdy do Afriky

LETENKY

Převody měn
Očkování
Pronájem aut pro region jižní Afriky od Europcar.co.za

  Galerie
Gazela červenokrká
<i>Gazella dama ruficollis</i>
zobrazení: 2446
známka: 0

  Vyhledávání
Custom Search

  Personalizace
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

  Poslední komentáře
  • Bezplatná půjčka, která odpovídá vašemu rozpočtu.:
    "Ahoj, Zde je nabídka úvěru pro vás? Jsme legitimní a garantujeme družstevní záložny a poskytují . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci!:
    "Naléhavě potřebujete peníze? Můžeme vám pomoci! Jste v současné situaci v potížích nebo vás hrozí v . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • Dostal jsem půjčku 500.000 Kč.:
    "Dobrí prátelé. Potrebujete ješte pujcku? Jmenuji se Daniela a chci, abyste vedeli, že senátor Walter . . . " (Podvod století nebo zlatý důl)
  • Další hodnotný článek k tématu:
    " Respekt; Kvíz pro pokročilé: Jak zastavit migraci z Afriky? " (Africká migrace do Evropy)
  • Kdy vyjednavat:
    "Anglie byla v 1940 v zoufale situaci. Vyhlidka ze by izolacionisticke USA vstopupili do valky znacne . . . " (Africká migrace do Evropy)

  •   Partnerské servery
    ZANZIBAR | Ligurie
    active24
    Autoatlas | Fotografie | Dárky

    Přidejte si naši stránku k oblíbeným (CTRL+D)
    Upozornění! Zde zveřejněné články a fotografie jsou vlastnictvím autorů. Pro studijní účely jsou však při uvedení autora volně využitelné.
    © Afrika online.cz 2001 - 2013.

    Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS.
    RSS - článků Atom 0.3 - články RSS - diskuzní fórum

    CC