Chci jet do Jižního Súdánu

Autor: Vladimír Zikán <zikan(at)afrikaonline.cz>, Téma: Chci jet do Afriky, Vydáno dne: 23. 02. 2017

ToposaTato země je zatím známa především dlouhou občanskou válkou, vojenskými převraty a humanitární krizí.
Postupně se o ní dozvídáme i jako o zemi s panenskou přírodou, ideální pro nezapomenutelné safari.
V zemi se také nachází největší mokřady v Africe.
Moc se zatím nehovoří o etnické rozmanitosti a tradičním životě místních obyvatel.
Bohužel, současná nestabilita státu v kombinaci s nedostatečnou vnitřní infrastrukturou řadí Jižní Súdán mezi země finančně náročné, vhodné pouze pro velice zkušené cestovatele, kde se návštěva země může podobat obcházení soudku se střelným prachem s ohněm.




Národní parky a rezervace JS

Jižní Súdán je mladou zemí, nezávislost na Súdánu byla vyhlášena v roce 2011. V období nadvlády se jednalo spíše o území sekundárního významu, kdy důležitost spočívala zejména v těžbě ropy a nerostného bohatství, okrajově i jako zdrojnice vody a zemědělské produkce. Nachází se v severovýchodní až centrální Africe, mezi Súdánem, Etiopií, Keňou, Ugandou a Středoafrickou republikou. Jih země je nížinného charakteru, ve středu se nachází obrovské mokřady (bažiny a zaplavovaná území), na východě, jihu i západě se nachází hory. Středem země protéká Bílý Nil a vytváří vnitrozemskou deltu, s množstvím mokřadů. Podnebí je tropické se střídáním dešťů a sucha. Deště začínají od dubna a končí v říjnu. Srážky jsou prudké a vydatné. Teplota se pohybuje od 21°C v červnu do 37°C v březnu. Nejvhodnějším časem pro návštěvu je období sucha, které trvá od listopadu do dubna.
Velké migrace kopytnatců probíhají od března do dubna mezi mokřady Sudd a NP Boma. Od listopadu do ledna probíhá migrace zpět do mokřadů.

Ještě za dob anglické nadvlády byla postavena železnice spojující Chartúm a Wau a základní silniční síť. Železnice byla v nedávné minulosti používána k nákladní dopravě. Za války byla porušena a o její obnově se zatím pouze jedná, hlavně s čínskými investory, kteří jsou majoritními investory v ropném a těžebním průmyslu v Jižním Súdánu. V rámci investic do dopravní infrastruktury se uvažuje o stavbě železnice do Keni a Ugandy, kde by se napojila na již existující a fungující Východoafrické železnice. Zároveň se uvažuje i o stavbě ropovodu skrze Keňu.
Dopravovat se Jižním Súdánem po železnici je tedy zatím pouze hudba budoucnosti.

Silniční doprava je v Jižním Súdánu také značně dobrodružná. Existují zde i nové a zpevněné komunikace, které je možné celoročně užívat, ale jejich množství je zatím nepatrné a zpravidla vedou jen do oblastí zájmu (těžební místa). Zdroje uvádí, že na území velikosti Ukrajiny je 400km zpevněných cest, nad jejichž stavem jsou v cestovatelských fórech rozsáhlé diskuze, zejména k jejich sjízdnosti mimo období sucha. Většina cest je ve špatném stavu, nezpevněná, v období dešťů nesjízdná. S tím souvisí i pozemní doprava. Přejet zemi veřejnou dopravou je velice obtížné a na mnohých místech nezbývá nic jiného než použít loď a jinou smluvní dopravu, pokud je vůbec k dispozici. Proto je asi nejvhodnější si již na začátku zajistit soukromý vůz. I tak je třeba počítat s časově náročnou dopravou, jelikož na většině silnic držet průměrnou rychlost vyšší než 40km/h lze považovat za velký úspěch. Dalším problémem jsou neprůjezdné úseky, které mohou pozemní dopravu zcela znemožnit.
Tyto problémy řeší, zejména do odlehlejších lokalit, postupně se rozvíjející letecká doprava. Cesta do Jižního Súdánu ještě v nedávnu představovala letenku za více za 40 tis. Kč, nyní lze sehnat letenku z Prahy i za méně než 20 tis. Kč. Většina regionálních měst a národních parků má k dispozici letiště, Juba, Malakal a Rumbek se zpevněnou přistávací dráhou, zbylé jsou nezpevněné, umožňující přistání jen malým letadlům. Cena vnitrostátních letů je od 80USD do 220USD. Do Juby nyní létají lety z Káhiry, Dubaje, Asmary, Addis Ababy, Nairobi, Kampaly a Chartúmu.


Stádo na silnici blízko města Bor Džuba ze vzduchu

Mursi v Jižním Súdánu


Obrázky:



Džuba ze vzduchu; autor:BBC World Service(flickr.com), etnikum Mursi z Jižního Súdánu; autor: Carsten ten Brink (flickr.com) a stádo krav na klasické jihosúdánské komunikaci; autor: BBC World Service (flickr.com)

Do země je nutné vstoupit přes hlavní město Juba (Džubu), kde se získávají povolení pro cestování po svazové zemi (mezi jednotlivými státu Jižního Súdánu), pro fotografování, filmování a vstupy do národních parků. Vstupní formality a povolení prakticky kopírují Republiku Súdán.
Tedy:

Podtrženo sečteno, jeden den v Jižním Súdánu vychází přibližně na 350USD, což je kolem 8 500Kč na den, někdy i méně, ale většinou i více, žádná levná Afrika!!!

Při plánování cesty je třeba pamatovat na to, že Jižní Súdán je chudou rozvojovou zemí, kde nelze počítat s prakticky žádnými výdobytky moderního cestování, až na pár luxusních kempů v rámci safari. Nedávno byli v zemi pouze tři chirurgové a v případě větších zdravotních komplikací je nutný přesun do Kampaly. V zemi nadále panuje nejistota a napětí, spojená s boji mezi místními etniky. Je zde poměrně vysoká negramotnost, špatné zásobování potravinami a nedostatečný přístup k pitné vodě. Každý krok je třeba důkladně naplánovat, včetně záchytného programu, aneb co dělat, když se něco nepovede. Jižní Súdán je nádhernou zemí, kde se dá zažít cestování ve stylu Hanzelky a Zikmunda, což má sice své kouzlo, ale je třeba pamatovat na to, že pomoci se zde nedovoláte. Alespoň zatím.
Proto v současné době nedoporučujeme tuto zemi navštěvovat, obzvláště nezkušeným cestovatelům a cestovatelům bez výborného zázemí.

Rychlá tabulka:

Velikost 619 745 km²
Hlavní město Juba (Džuba)
Mezinárodní letiště Juba International Airport (JUB)
Malakal Airport (MAL)
Měna Jihosúdánská libra (SSP)
Časové pásmo EAT - východoafrické časové pásmo
UTC +3h
Režim vstupu vízová povinnost, vízum je nutné zajistit před odletem do země
Zastupitelský úřad země Embassy of South Sudan
Leipzigerplatz 8, 10117 Berlin
Zastupitelský český úřad Embassy of the Czech Republic
Kirkos Kifle Ketema Rd., Kebele 15, House No. 289, Addis Ababa
Telefonní spojení: +251/11/5516382, +251/11/5516132
E-mail: addisabeba@embassy.mzv.cz
Úřední jazyk Angličtina, Arabština
Počasí Rovníkové, tropické, ovlivněné nadmořskou výškou a krajiným rázem,
střídání období děšťů a sucha
Nejvhodnější období pro návštěvu Období dešťů bývá od dubna do října, někdy až začátku listopadu
nejvhodnější měsíce pro návštěvu jsou listopad až duben,
kdy jsou sice teploty nižší, ale neprší a většina cest je sjízdná.
Dopravní infrastruktura méně rozvinutá, odlehlejší oblasti zcela bez dopravní obsluhy, nutno zajistit si vlastní auto
Cestovatelská náročnost Vysoká
Finanční náročnost 50tis. i mnohem více
Bezpečnost cestování Nebezpečná, nestabilní, neodhadnutelná aktuální situace v plánovaný termín návštěvy
Náboženství Křesťanství, islám, domorodé náboženství
Významná města Juba, Malakal, Wau, Rumbek, Boma, Bor, Nyat, Torit, Nimule, Kodok.
Turistické cíle N.P. Boma, Nimule, Southern, Bandingilo, mokřady Sudd., domorodé kmeny


čluny pro přepravu po Nilu Policista Šiluk u Malakalu

Mapka etnik v Súdánu


Obrázky:



Policista etnika Šiluk v Malakalu; autor:BBC World Service(flickr.com), mapka etnik Súdánu a Jižního Súdánu; autor: VZ (afrikaonline.cz) a přístav v Malakalu, jedna z mála možností jak cestovat po JS; autor: BBC World Service (flickr.com)

Důvodů proč se vydat do Jižního Súdánu je několik. Prvním je safari. Zdejší parky nejsou plné turistů a jsou bohaté na zvěř. Vnitřní infrastruktura je mizivá, takže jste v přímém kontaktu s ryzí přírodou. Asfaltové silnice po celém parku, jako to má například jihoafrický Kruger Park, tu nejsou. Lze tu pozorovat jednu z největších migrací kopytnatců na světě.

Druhým důvodem jsou místní lidé a tradice. Podobně jako v sousedních státech je i zde značná etnická rozmanitost, kde lze pozorovat různé místní tradice a rituály.

Dalšími důvody může být sportovní vyžití, ať už se jedná o rafty na Bílém Nilu, výstup na hory pohoří Imatong, lov ryb, nebo lov divoké zvěře.


Samec hrocha (N.P. South Luangwa, Zambie) žirafa kordofanská

Nilský2


Obrázky:



žirafa kordofanská (Autor: Mathae), nosorožec Cottonův (širokohubý severní) a hroch obojživelný.

Historické památky

Katedrála ve Wau - je jednou z největších v JS, byla postavena v roce 1913 a je dokladem přítomnosti a činnosti misionářů začátkem 19. století.

Katedrála, kostel a mešity v Jubě - v hlavním městě se nachází několik kostelů a mešit, dokonce i hinduistický chrám. Jinak stejně jako jinde v JS vše je spíše novějšího data. Kdo se zajímá o historii, měl by navštívit spíše Súdán severněji položený.

Kulturní zajímavosti

Odhadovaný počet obyvatel v JS je kolem 10,6 milionů, čítajících více jak 80 etnických skupin. Někteří jsou divoké pastevecké kmeny, podobné jsou v Etiopii a severní Keni, jiní spíše lovci, nebo rybáři. Nejznámějšími etnika jsou Nuer, Dinka, Bari, Šiluk, Murle, Mursi, Toposa, Zande, Acholi a další.


Vesnice Toposa Toposa bojovník

Toposa JS


Obrázky:



Bojovník kmene Toposa, dívka kmene Toposa a vesnice kmene Toposa (Autor: Steve Evans - flickr.com).

Sportovní vyžití v Jižním Súdánu

Při návštěvě JS je možné zkusit například rafting na Fola Falls, kousek od hranic s Ugandou. Nejedná se o peřeje vysoké obtížnosti (4+), zážitek spíše umocňuje blízký kontakt se zvěří – sloni a hroši při břehu a krokodýli na kamenech v blízkosti proudu řeky.
JS je také ideální místo k rybaření, jelikož zdejší vody jsou tímto sportem prakticky nedotčeny. Lze zde ulovit kapitální tilapie, sumce, bahníky, úhoře, bichiry, bingy a nilské okouny (robalo nilský). Co se vybavení týká, je třeba si přivézt vlastní. Povolení zajišťují cestovní kanceláře působící v zemi.
Z hlediska horské turistiky je atraktivní návštěva Imatong Mts., kde se nachází i nejvyšší vrchol JS – Mt. Kinyeti. Výstup je zajímavým trekingem v přírodě s mnoha možnostmi vidět divokou zvěř, setkat se s místními lidmi a procházet jedinečnou krajinou savany a vzácného horského lesa.



Dinkové v tradičním člunu z archivu v muzeu; foto: Vladimír Zikán

Ačkoliv je Jižní Súdán nádhernou zemí, nabízející spoustu zajímavých míst a poznání, není ještě zcela dostupnou zemí pro individuální cestování a bude jistě ještě pár let trvat, než bude přívětivou zemí, kam by se člověk rád vracel.




Mapka národních parků - Autor:Keitsist EN wikipedia (Licence CC)