Mbira

Autor: Jaromír Němec <nemec(at)afrikaonline.cz>, Téma: Kultura, Zdroj: Jaromír Němec, Vydáno dne: 17. 03. 2006

Mbira je jedním z nejvýznamnějších hudebních nástrojů subsaharské Afriky a svou tradiční roli v kultuře Afriky má minimálně již jedno tisíciletí.

Označení Mbira se užívá v Zimbabwe, ale např. v Keni - Kalimba, Rwanda - Ikembe, Kongo - Likembe, atd. (sanza, sansa, marimba, marimbula). Prodavači suvenýrů vám mbiru budou nabízet jako "thumb piano" a tento název se pomalu zažívá i u afričanů.

Mbira, resp. její vzhled se proměňuje stejně pestře, jako národy Afriky. Je různě veliká, vyrábí se z mnoha materiálů a většinou je laděna od šesti tónů u Sanů po velmi složité 33 tóne instrumenty zimbabwských Šonů.

Mbira

Základem je jednoduchá zvučná deska či krabice s rákosovými či železnými jazýčky, kterým se říká lamely či plátky. Na ozvučnou desku jsou lamely připevněny shora. Ozvučná deska či krabice je často zakomponována do nádoby z kalabaše, dřeva či hlíny pro lepší rezonanci tónů. Délka lamely určuje tón. Delší lamela vyluzuje hlubší tón - mužský hlas, kratší lamela dává vyšší tón - ženský hlas. Veškeré další úpravy tohoto hudebního nástroje záleží na šikovnosti a fantazii tvůrců (hudebníků) a jejich experimentů s výsledným zvukem. Na mbiru se hraje tlakem prstů na lamely a sklouznutím prstů z nich v dolní pozici u desky. Tím se lamely rozkmitávají a vydávají tón.

Pro lepší pochopení:
Hráče na mbiru si lze poslechnout na mbira.org.

Mbira je nejen sólový hudební nástroj, ale často se používají ke hře s ostatními hudebními nástroji. Nejdůležitější je však hra na dvě mbiry. Jedna doprovází zpěváka a druhá udržuje zvolený rytmus. Kompozice vyluzovaných tónů má tak dvě melodické linie - kushaura (hlavní) a kutsinhira (vedlejší). Hudba je většinou v 4/4 či 3/4 taktu v kompozici 4 až 12 vět. Tento způsob hry je vlastní zimbabwským Šonům, kde dosáhl tento hudební nástroj vrcholu.

Mbira je u Šonů používána nejen jako hudební nástroj, ale též jako nástroj spirituální. Základem náboženství Šonů je víra v duchy. Po smrti duch opouští tělo a přebývá ve vyšším světě. Právě v úctě k duchům a duchům předků se podle víry Šonů odráží spokojenost života na zemi. Uctíván je zvláště postavený duch Mudzimu. Ten k Šonům promlouvá nejčastěji skrz medium (kněze) či právě mbiru. Celá ceromonie hraní hry na mbiru a modliteb kněze se označuje jako Bira. Pro náboženské účely se používá 22 lamelová mbira dzaVadzimu.