Rozhovor s Danielem Valíčkem z expedice Trans Africa 2001  (II.)

Rozhovor připravil Jaromír Němec - afrikaonline.cz

Připravil jsem pro Vás další rozhovor s Danielem Valíčkem, který je jedním z členů expedice Trans Africa 2001. Expedici  provázejí během příprav "normální trable a problémy" . Pokud naše zprávy sledujete, jistě jste zjistili, že zorganizovat expedici není jednoduché. Tímto rozhovorem se pokusíme zodpovědět další otázky týkající se Trans Africa 2001.

V nedávné době odešel z týmu jeden člen Vaší expedice, máte již za něj náhradu?
V podstatě neodůvodněný odchod Markéty z našeho týmu, dva měsíce před plánovaným odjezdem nás všechny zasáhl a narušil všechny naše plány. Markéta jako důvod uvádí, že podle jejího názoru není expedice dostatečně připravena a pochybuje o tom, že se odjede. Za poslední dobu, ani při tréninkové akci v Rumunsku, však její přístup nenaznačoval tomu, že by vůbec měla zájem někam jet. Jedinou její snahou je vrácení čl. vkladu ve výši 50 000 Kč, který skládal každý z členů expedice a sloužil hlavně jako pojistka podobného jednání. Dohoda, uzavřená k tomuto účelu zaručuje vrácení vkladu v případě, že expedice neodjede, nebo z vážných zdravotních důvodů. Teď, dva měsíce před plánovaným odjezdem, je kvůli jednání Markéty ohrožena nejen naše víc než roční usilovná práce, ale i cca 150 000 Kč, které si přípravy vyžádaly. Na setkání členů minulý týden jsme se snažili celou záležitos řešit, nicméně neúspěšně. O dalším vývoji budeme pravidelně informovat na domovské stránce expedice. Momentálně je několik dalších zájemců, zatím se o dalším členovi nerozhodlo.

Nepřemýšleli jste o variantě uskutečnit expedici pouze jedním autem a ve třech?
Jet ve třech s jedním autem není možné, jednak z praktických, jednak z bezpečnostních důvodů. Expediční vozy jsou "vozy s krátkým rozvorem", které se vyznačují dobrou průchodností terénem. Ta je ale vykoupena menší velikostí. Obě auta jsou upravena tak, aby bez potíží pojala dva členy posádky a potřebnou výbavu, vč. zásob vody, jídla a PHM. Bohužel, pro třetího člena a jeho výbavu už místo nezbývá. Ani z bezpečnostních důvodů by nebylo rozumné jet jedním vozem. Osobně bych to považoval za příliš velký hazard s našimi životy. Nemám teď na mysli pouze možné nebezpečí od lidí nebo zvířat, ale hlavně možnost nehody, poruchy nebo uvíznutí v těžkém terénu. Při jízdě jedním vozem by v případě podobného problému byli všichni členové týmu odříznuti od možnosti pomoci si vlastními silami. Obě expediční vozidla jsou prakticky připravena, probíhají poslední úpravy spíše kosmetického charakteru. 

Na kdy jste stanovili nový termín odjezdu?
To je v současné době těžká otázka. Ve třech lidech není možno naše plány uskutečnit. Dalším velkým problémem, který kvůli Markétě nastal, je to, že celý projekt ztratil na vážnosti a serioznosti, což se samozřejmě ihned projevilo. Jeden z hlavních sponzorů, s kterým jsme již zcela konkrétně jednali o spolupráci formou vkladu ve výši 500 000 Kč bezprostředně po bezdůvodném odstoupení Markéty ukončil další jednání s odůvodněním, že v současné době expedice stejně odjet nemůže. S napětím očekáváme oficiální vyjádření, pokud přijdeme o slíbenou pomoc, rozhodně letos odjet nemůžeme. V tom případě bude mít i nejasná záležitost s Markétou právní dohru. Nicméně, na poslední schůzce jsme se shodli na tom, že po úsilí a času, který jsme přípravám věnovali a po problémech, s kterými jsme se museli potýkat se už vzdát nemůžeme. Expedice odjede, i za cenu dalšího odkladu a ještě pečlivějšímu výběru člena.

Mohl by jste nás podrobně seznámit s případnou alternativou ve vedení trasy? Jaký rozdíl, časový a finanční je mezi těmito variantami?
Poslední dobou jsme jednali o možnosti rozdělení trasy na dvě etapy, v první části bychom dopravili oba vozy lodí do Jihoafrické republiky, a pokračovali průjezdem východního pobřeží. Toto opatření by přineslo úsporu cca 40 % nákladů a také délka expedice by se zkrátila na cca 4 měsíce. Vzhledem k okolnostem jsme prozatím tuto variantu zavrhli.

Během Vaší expedice budete plnit některé úkoly, můžete blíže popsat některé z nich?
Úkolů je samozřejmě mnoho, vzpomeňme např. dopravu humanitární pomoci do vesnice Bibianihe v Ghaně, pátrání po výskytu masožravé rostliny Aldrovadky měchýřkaté, natočení dokumentu o životě českých velvyslanců na tomto kontinentu, sesbírání podkladů pro vydání cestopisné knihy a v neposlední řadě testování produktů a výrobků spolupracujících firem. 


Pokusíte i nadále vystoupit na vrchol Mt. Elgon v Ugandě na počest cestovatele R. Štorcha? 
Na tuto otázku Vás v současné době nemohu odpovědět, vše záleží na dalším vývoji, od kterého se bude odvíjet i úprava trasy. Osobně však mohu říci, že pokud nebudeme nuceni radikálně upravit trasu, o výstup na Mt. Elgon se rozhodně pokusíme.

Jedním z úkolů bude propagace sponzorů vaší expedice, jaké reciproční podmínky jim nabízíte?
Jedná se v první řadě o zajištění maximální propagace spolupracujících firem formou reklamy. Ta probíhá v základní fázi na internetových stránkách expedice, v návaznosti na další aktivity v oblasti vozů 4x4 i na dalších stránkách. Připravujeme rozsáhlý internetový projekt na stránkách http://www.offroadmania.cz , kde budou všechny tyto aktivity soustředěny. Materiály, které jsme do sponzorů obdrželi, zde budeme v maximální míře propagovat, připravujeme i zvýhodněnou formu nákupu těchto materiálů. Všechny přípravné akce jsou na internetu zaznamenány, u jednotlivých produktů věnujeme velkou pozornost jejich testování v náročných podmínkách a poskytnutí objektivních hodnocení.
Dalším reklamním produktem je plošná reklama na našich vozech, které se v současné době pohybují v běžném provozu, a účastní se souvisejících akcí, např. v rámci 4x4 Adventure Clubu apod. Podle našich informací je tento druh reklamy velmi úspěšný.
Zajištění mediální kampaně celého projektu má v současné době jisté mezery, spojené s odchodem Markéty. Ta se měla starat o komunikaci s jednotlivými médii, nicméně v poslední době tuto činnost dost zanedbávala. Usilovně pracujeme na nápravě. V současné době velice dobře funguje spolupráce s ČR Radiožurnál, s Plzeňským ČR a některými regionálními stanicemi. V oblasti tištěných periodik spolupracujeme s regionálními novinami ve středočeském, jihomoravském a západočeském kraji.

K Vaší propagaci na internetu jste využili též možnost dobrovolné podpory formou bannerů a butonků, měla tato vaše akce úspěch? Víte kdo Vás v současné době takto podporuje?
Velká kampaň proběhla prostřednictvím výměnné bannerové reklamy, ta se na přístupech na stránky expedice podílela cca 30 % návštěvníků. Na všech stránkách našich internetových partnerů jsou umístěny reklamní butony, mnoho jich je umístěno i na stránkách subjektů s kterými přímo nespolupracujeme, ale naši akci podporují. Bohužel, o úspěšnosti těchto odkazů nemáme statistické údaje. Odkazy na naše stránky jsou umístěny např. na stránkách: Iglobe, Bedekr, Bongo Bongo, ČRDM, Humanitas Afrika, DTA, samozřejmě Afrikaonline a mnoho dalších. Při vykradení naší kanceláře v dubnu letošního roku nám např. velice pomohl portál Atlas.cz, který nám nabídl pomoc formou umístění bannerů.

Propagujete svou expedici i tiskovou formou - novinové články, reklamní brožury, atd... ?
Jak jsem již zmínil, novinové články o aktuálním dění průběžně vycházejí, momentálně hlavně v regionálním tisku. Reklamní letáky byly využity hlavně při prezentaci na veřejných akcích, jako např. veletrh Holiday world a Sport Prague. V současné době připravujeme vydání kalendáře, v kterém budou využity fotografie z přípravné akce v Rumunsku. Kalendář bude samozřejmě zaměřen na podporu našich sponzorů, a to i v mediální sféře. V návaznosti na časové možnosti se chystáme připravit do konce roku výstavu fotografií z těchto akcí, která by měla proběhnout v Pečkách, Kolíně, Nymburce, Praze a Mělníku.
Během cesty bude připravováno vydání knihy, zde již proběhlo kontrétní jednání a jsou uzavřené smlouvy.


Děkuji za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.



Zpět na "Hlavní stránku" nebo "Trans Africa 2001"